Filmhistoriskt labb

  • Filmpedagogik
  • Lovsatsningen

I en tid av TikTok, Youtube, Snapchat, Netflix, Disney+, Roblox, Fortnite och en uppsjö av andra sociala medier, bild- och videoplattformar och spel så både konsumerar och producerar barn rörliga bilder dagligen. Ett sätt att skapa förståelse för rörliga bilder och Medie- och informationskunnighet är att utforska hur en bild uppstår.

Historien är fylld av massvis av kreativa lösningar och experiment som lett fram till den teknologi och de berättartekniker vi använder idag.

Under 2,5 timmar får barnen testa på olika roliga och spännande optiska uppfinningar och leksaker från 1800-talet - blädderböcker, thaumatroper, zoetroper och praxinoscop - som alla skapade illusioner av rörelse långt innan filmen fanns.

Tillsammans får de också bygga hålkameror av papp och ta sina egna analoga bilder som vi framkallar på plats i vårt portabla mörkrum.

Som avslutning får barnen skapa sina egna filmer med hjälp av surfplattor. Dåtidens och nutidens teknologi möts och barnen får testa några av de berättargrepp och effekter som uppfanns redan i filmens begynnelse och som används än idag.

OBS! En bokning innehåller två pass, ett på förmiddagen och ett på eftermiddagen. 

Vid varje tillfälle kan max 10 barn delta. 

Ange det totala antalet barn och vuxna för de både passen när ni genomför er bokning.

 Kontakt: Jimi 073-633 17 88, Sara 073-834 77 94


Platserna blir bokningsbara för utvalda fritidshem onsdagen den 10 juni.

Resterande platser släpps fritt tisdagen den 15 juni.

Jobbar du inte på fritidshem får du gärna skicka vidare informationen till berörda kollegor.